03 Nov 2022

Wat als een Lithium-Ion batterij begint te branden?

Het verhaal over de gevaren van lithium batterijen op de werkvloer of thuis zal jullie allicht niet ontgaan zijn.

Recent kreeg ORA via een klant een folder toegestopt over ‘speciale’ lithium brandblussers. 
Men overwoog de aanschaf hiervan. Of we even ons advies konden geven …

Ook wij volgen deze materie uiteraard al een tijdje op de voet, daarom even deze duiding.

Moet je speciale brandblussers hebben om lithium-ion branden te kunnen blussen?

Het antwoord op vandaag is heel simpel: NEEN.

De aangeboden brandblustoestellen voor lithium-ion van onze concullega's zijn conform de geldende constructienormen voor brandblussers, maar er is meer…

Elk brandblustoestel beschikt over wat we een ‘blusrating’ noemen, op basis hiervan bepaal je hoeveel eenheden je min. nodig hebt om een ruimte te voorzien van brandblussers. De algemene regel van 1 eenheid  per 150m² bij een normaal brandlast is jullie al wel bekend. Er is op vandaag  geen enkele lithium blusser die een blusrating heeft, ook rond de brandklasse van lithium lopen de meningen nog uiteen. Op vandaag bestaat er geen officiële brandklasse voor lithium. 

We zien zelfs brandklassen opduiken die niet officieel erkend zijn!

Iedereen kent ondertussen al wel de vele filmpjes op het internet van brandende lithium batterijen. De massa aan energie die vrijkomt is gigantisch. Uiteraard juichen we innovatie en de zoektocht naar een geschikt blusmiddel en de uitklaring van de brandklassen en blusratings voor lithium branden toe, maar op vandaag zijn er we er nog niet.  

We vroegen aan de makers van de speciale lithium-ion brandblussers: wat kun je precies met een dergelijk toestel blussen?

Op onze vraag hoeveel eenheden of brandblussers je nodig hebt om een lithium batterij van een heftruck te blussen, kregen we helaas geen antwoord.

  • Hoe moeten we dit gaan bepalen?
  • In kilogram?
  • In vermogen van de batterij?

Op vandaag geen eenduidig antwoord of regelgeving.

Het blussen van lithium batterijen is heel erg complex.

In oktober ’22 was er nog een interessante uiteenzetting in het Boeverbos in Brugge waar mensen van Fireforum het hierover hadden.
Hun visie alsook die van de branddeskundigen waren:

'Lithium-ion branden zijn zeer moeilijk, bijna niet te blussen. Deze batterijen zitten vaak heel goed ingekapseld, al of niet tussen metalen beschermplaten zoals vb. bij wagens, zodat je er heel moeilijk met jouw blusmiddel bij raakt. Je zal met water of een schuimblusser de vlam tijdelijk kunnen doven. Maar de energie van zo’n batterij lokt een chemische reactie uit waardoor deze opnieuw zal beginnen te branden. De enige manier is het batterijpakket onderdompelen in water. Dat zie je ook met elektrische voertuigen, er zijn zelfs brandweerzones die een verrijdbare container hebben om de wagen tot net boven het batterijpakket onder te dompelen met water om zo de temperatuur te doen dalen.'

De technologische vooruitgang is mooi, maar we worden op vlak van brandbestrijding een beetje gepakt in snelheid.

We juichen uiteraard de verdere ontwikkeling van een efficiënt blusmiddel toe, maar de informatie die gegeven wordt moet wel correct én onderbouwd zijn en niet louter op een commercieel model geschoeid zijn.

Bij lithium geldt meer dan ooit:

  • volg de preventiehiërarchie
  • zet in op correcte inrichting van laadzones (ook voor vb elektrische fietsen/steps)
  • geen brandbare materialen die overslag kunnen veroorzaken
  • beperk het laden in tijd door timers
  • correct onderhoud
  • opleiding/bewustwording van uw mensen, … 

Wil je het bezoek van een expert omtrent laadzones en het explosieveiligheidsverhaal van jouw bedrijf?

Contacteer ons vandaag nog op +32 56 42 40 42

Restez à jour ! Abonnez-vous à notre lettre d'information.

Nous prenons votre vie privée très au sérieux, s'il vous plaît voyez notre policy.